היוגה כטיפול נפשי

האם היוגה היא כלי לטיפול נפשי?
בהחלט. היוגה מיסודה היא פסיכולוגית ונועדה לפתור מצוקה נפשית. סוטורות היוגה של פטנג'לי, שהם אוגדן ההוראה הקדום ביותר של היוגה, מגדירות את המצוקות הנפשיות השונים אותם אדם עשוי לחוות בחייו, האופנים והכלים בהם נעזר האדם בשביל להתמודד עם אלה והמכשולים שעשוי לחוות האדם במהלך התהליך. ביסודה, היוגה מכוונת לפתרון מלא, כלומר מנחה את האדם לאיזון נפשי וחוסן נפשי מושלמים. היוגה היא בעצם טיפול נפשי אישי אותו מבצע האדם בהנחיה של מורה והיא מתבססת על תרגול. התרגול כולל: תרגילי עבודה עם גוף, תרגילי נשימה, תרגולים מנטאליים וכללי התנהגות מוסרית המעודדים איזון נפשי (Sattva)

על מה מתבססת היוגה כטיפול נפשי?
היוגה רואה את המצוקות הנפשיות כהרגלים נרכשים. היא טוענת שהמצוקות הנפשיות הן תוצאה של הזדהות עם מחשבות. גלי המחשבות (Vritti) מונעים ביסודם על ידי רשמים תת הכרתיים הנקראים סמסקרות (Samskara) . רשמים אלה מתחזקים או נחלשים כתוצאה מהזדהות עם גלי המחשבה. מטרתו של תרגול היוגה היא יצירה של רשמים חדשים המכחידים את הרשמים הפוגעניים וההרסניים שהם המקור למצוקות הנפשיות. על כן היוגה אינה מתעסקת עם המקור או הסיבה הראשונית לרשמים הבעייתיים אלא בהחלשה ובהיעלמות הרשמים הפוגעניים מהנפש.
הטיפול הנפשי באמצעות היוגה מתבסס על תרגול אותו מתבקש לבצע האדם באופן סדיר ולשלבו באורח חייו. ההתקדמות בתרגול והשימוש בתרגולים בזמן התקפי חרדה לדוגמא משנה את גלי המחשבה ואת תבניות המחשבה והתגובה לתחושות החרדה. ככל שהאדם משתמש בתרגול כך הוא משתנה ומשחרר את עצמו מהמצוקה הנפשית.

במה מיוחדת שיטת הטיפול הנפשי באמצעות יוגה?
קודם כל היוגה מיוחדת בכך שהיא מעצימה – כלומר להבדיל ממצב בו האדם הסובל תופש את עצמו כמטופל, רואה היוגה במסגרת עבודה את האדם כתלמיד כלומר כלומד. על פי היוגה, המצוקה הנפשית נובעת מהזדהות עם מחשבות, האטה והכחדה של אלו משחררת את האדם מדפוסים הקשורים במצוקות נפשיות. היוגה מבחינה במצב  ההזדהות עם מחשבה כמצב של בורות שמוביל למכאובים נפשיים. על כן מאמנת היוגה את התלמיד לשלוט על תכניו הנפשיים, באמצעות אי-הזדהות ומובילה למצב ייחודי בו אין חשיבה  (samahdi) . מצב ריכוז ייחודי זה מאפשר לאדם שליטה גבוהה מאוד בתכני הנפש ובכך למניעה של מצוקות נפשיות.

באילו מקרים מועילה היוגה כטיפול נפשי?
היוגה מועילה במצבים של חרדה, התקפי חרדה, פחד, בעיות קשב וריכוז, מצבי רוח קיצוניים, דיכאון, אי-מימוש עצמי, מעבר דרך משברים ואתגרים ועוד. יש לציין שהיוגה חייבת להיות חווייתית , כלומר לא ידע אינטלקטואלי אלא מיומנות נרכשת. על האדם לחוש בעצמו כיצד התרגול מועיל לאיזון נפשי, לחיוניות, ריכוז ואיזון. עליו לתרגל באופן קבוע ולהשתמש בתרגול בזמן מועקה בשביל לחוש הטבה ולהתקדם.

מה תפקיד המטפל במסגרת היוגה?
המטפל הינו מורה ליוגה ומתאים את התרגול לתלמיד- לגופו, לאישיותו, למצוקות הנפשיות ולאורח חייו. המורה מלווה את התלמיד באופן אישי מנחה ומראה כיצד יש להשתמש בסוגי התרגול והכלים השונים לאיזון נפשי וגופני.

תוך כמה זמן נפתרת בעיה נפשית?
היוגה מלמדת כיצד להתאזן נפשית 'כאן ועכשיו' ומעודדת ריכוז ויכולת הבחנה גבוהים. ההטבה שבתרגול היא מצטברת כל עוד מתרגלים באופן קבוע ולוקחים את התרגול ברצינות. תלמידים רבים חשים בהטבה כבר למן ההתחלה ומעמיקים את המיומנות שלהם עם כל תרגול. היוגה מלמדת אותנו לחוות איזון ושביעות רצון, להבחין מתי עולה סבל נפשי ומה עלינו לעשות בשביל לחזור לאיזון. תלמידים רבים פותרים בעיות ארוכות שנים בטווח זמן קצר יחסית תודות לשקדנות ורצון עז להרגיש טוב.

פנו אלינו למידע נוסף.

 

שם מלא *

טלפון *

מייל


Please leave this field empty.