התקף חרדה – הזדמנות לשחרור

עד הזמן בו אנו מתחילים לתרגל יוגה ומדיטציה, האופן שבו אנו חווים ותופשים התקף חרדה או פאניקה הוא בבלבול ופחד. איננו מבינים מדוע אנו צריכים לעבור חוויות קשות ומפחידות. אולם, מהרגע שאנו מתרגלים, הופכים התקפי החרדה והפחד להזדמנות לשחרור. האמת היא שהאופן בו אנו מפסיקים לסבול ולפחד מהתקפי חרדה קשור בהופעתם של ההתקפים הללו.

 

הקשר שבין מחשבה לתחושה
ראשית עלינו להבין ובמידה רבה לחוות, את הקשר שבין מחשבה, או מחשבות לבין תחושות הגוף. מחשבות הם דבר די ברור לנו אבל מהן תחושות? תחושות הן ההרגשה של גופנו בכל רגע ורגע. כל איבר ואיבר אם רק נחפוץ. חלק מסוים במוחנו נמצא בקשר מתמיד עם תחושות הגוף כל הזמן. תחושות עדינות או בולטות נמצאות בכל מקום בגופנו ודרושה מיומנות מסוימת כדי להבחין בכך. לעומת זאת, תחושות של פחד מוכרות לכולנו: דופק מהיר יותר, נשימות מהירות יותר ולא סדורות (הפסקות נשימה), כיווצים שונים בבית החזה, הבטן, הלסת, תחושה של זיעה קרה ומתח בשרירי הגוף (הגוף נדרך) ועוד. 

הנקודה החשובה כאן היא שהתבוננות בעצמנו מראה לנו שקיים קשר ישיר בין מחשבות לתחושות. סדרת מחשבות מפחידות יעוררו תחושות פחד וגם הפוך, כלומר, תחושות אלה יעוררו מחשבות פחד. מעגל הקסם של ההיפוכונדר מוכר כמעט לכולם: בגוף מתעוררת תחושה לא נעימה, תגובה נפשית של פחד כלפי התחושה יתעורר (פחד ממחלה לדוגמא), מחשבות פחד יתעוררו כתגובה לתחושות ואלו יעצימו את התחושה. כך אדם יכול להימצא במצב מתמיד של פחד. לשמחתנו תרגול יוגה משנה זאת.

תפישת התקף חרדה על פי היוגה
כל התנסות  וחוויה משמעותית שעברנו בחיינו נרשמת בתת ההכרה (סמסקרה – samskara). כל החוויות נרשמות במאגר של תת ההכרה שלנו, החלק הלא מודע של נפשנו. על פי תפיסת היוגה אנו איננו תת המודע שלנו וגם לא המודע, אלא החלק הצופה בשניהם. ככל שאנחנו מייצרים יותר רשמים תת הכרתיים של פחד (סמסקרות), כך אנו דנים את עצמנו לחיים רוויי פחד. האפשרות לשנות את המצב מתבססת על התפיסה שאנו איננו תת ההכרה שלנו, ובאמצעות תרגול יוגה אנו לומדים לנקות את תת ההכרה, במקרה שלנו מרשמים של פחד. תרגול היוגה היא דרך מיוחדת לניקוי אותם רשמים תת הכרתיים. 

מדוע חרדה מופיעה לעיתים ללא התרעה מוקדמת? כיוון שהרשמים הם תת הכרתיים, הם מקבלים גירוי, יכול להיות קטן ביותר, המעורר אותם והם צפים אל ההכרה, אל המודע, ואז אנו חווים פחד או חרדה. תרגול היוגה משנה את האופן בו אנו תופסים וחווים חרדה. בתרגול האדם מקבל כלים שיאפשרו לו לעמוד מול החרדה כשזו תצוף ותעלה מתת ההכרה. בכך תרגול היוגה משתמש בחרדות עצמן על מנת להתגבר עליהן

כדי שהאדם יוכל להשתחרר מהתקפי חרדה עליו לתרגל ולהיות מיומן בתרגילים של מודעות לגוף ולהכרה. במקביל הוא לומד להישאר שווה נפש לגבי כל רושם שעולה מתת ההכרה. כלים אלו נלמדים בתוכנית נגד חרדה. מצד אחד לומד האדם לחוש את גופו ברבדים עדינים יותר ויותר ולהיות מודע לאופנים שבהם מחשבות משפיעות על תחושות ומצד שני לא להגיב אליהן – כלומר לא לפחד מתחושות. זאת משום שתחושות פחד, הן רק תחושות –  וכל התחושות, גם הקשות בהן, הן ברות חלוף ומשתנות כל הזמן. התרגול נותן הזדמנות להיכרות אינטימית עם האופנים בהם נבנה מתח נפשי באדם. התרגול מעמיק תובנה ומיומנות של שליטה במצבים נפשיים. על כן בפעם הבאה שאתם חווים פחד או חרדה תרגלו מיד עם הופעת התסמינים.

להרשמה לתוכנית נגד חרדה לחצו כאן >>

 

שם מלא *

טלפון *

מייל


Please leave this field empty.