יוגה בהתמודדות עם הפרעות נפשיות

התמודדות עם הפרעה נפשית הינו מצב חיים מורכב המצריך כלים רבים ומשולבים להתמודדות יום יומית. בעבודתי עם אנשים אני שם דגש מיוחד על אורח חיים וכלים יעילים ופשוטים אותם יכול לבצע האדם בסביבתו הטבעית. ליוגה יש יכולות איזון גדולות המשפיעות בחיוב על איכות החיים של המתמודד וסביבתו. היוגה הטיפולית מותאמת לכל אדם על פי מצבו ומשפיעה בחיוב על גופו, נפשו ובחירותיו . מאמר זה סוקר את אופני ההשפעה של היוגה על פרמטרים שאני מוצא כחיוניים בתפקוד חיובי ומקדם בחייו של אדם המתמודד עם הפרעה נפשית.

גוף
התמודדות עם הפרעה נפשית גורמת לאיבוד הקשר עם הגוף. הכאב הנפשי גורם לניסיון תמידי לברוח מהרגשות והתחושות הקשות המתלוות במאבק הנפשי הפנימי. ניסיון בריחה מתמיד זה גורם לזרות וניכור גוברים לגוף ולתחושותיו. כאשר בריחה זו הופכת להרגל, מאבד האדם את ההיזון החוזר והמשוב של הגוף ואת היכולת להרגיע את עצמו ולהבין את צרכיו. אימון היוגה בראש ובראשונה מכוון למודעות לגוף, למצבו, לתחושותיו ובהדרגה לשליטה, הבנה והקבלה שלו. אימון היוגה מרגיע את הגוף ומערכות העצבים ומביא את המתרגל למצב הרפיה עמוק. מצב הרפיה זה מביא איתו בריאות, חיוניות ואפילו הצלה רגעית מהמחשבות והתקיפה העצמית. כאשר האדם משלב את היוגה בחייו, רגעים אלה מקרינים ומשפיעים לטובה על בחירות, יכולות ריכוז ומוטיבציה. הגוף הוא למעשה הקשר העמוק ביותר עם העולם החיצון, במגע עם הגוף המתמודד מחזיר את היכולת לתקשר בצורה טובה עם העולם החיצון. 
 
נשימה
עובדה זו ניכרת באופן ברור מניסיוני כמטפל באנשים: קשיים נפשיים מחמירים את איכות הנשימה וזו מתבטאת פעמים רבות, כנשימה שטחית. לנשימה היזון חוזר לתחושות, לגישה ולבחירותיו של האדם. נשימה שטחית או קטועה היא מצב בו יש יכולת הקשבה וריכוז נמוכים, בו קיים לחץ נפשי ומועקה ובו בגוף מועצם לחץ נפשי ומתח. בעוד שנשימה שטחית מחמירה את המצוקה הנפשית, נשימה עמוקה ואיטית מחזירה אותנו ממצבי מתח ולחץ למצב הרגוע. באימון היוגה אני שם דגש מיוחד על המודעות והשליטה בנשימה. תרגילי היוגה משלבים נשימה מודעת, מלאה ואיטית. לאנשים מסוימים ניתנים תרגילי נשימה ספציפיים המכוונים לעידוד אקטיביות, איזון או הרפיה. מדובר על תרגילים שאותם מסוגל לבצע האדם בעצמו ולשים לב להשפעותיהם המידיות. גם אם למתח יש סיבה מוצדקת, תרגילי המודעות ושליטה בנשימה מביאים רוגע.
 
מוטיבציה
התמודדות עם הפרעה נפשית יוצרת פעמים רבות חוסר מוטיבציה לאימון גופני ומביאה את האדם המתמודד עמה למצב פיזי ירוד. מצב פיזי זה גורם למחלות, כאבים כרוניים ובעיות בתנועה ובשלד. אימון היוגה, ולו הפשוט ביותר, משפר את המוטיבציה ואת תפקוד מערכות הגוף. האדם מרגיש זאת בעצמו ותפקידי לעודד ולהראות למתרגל כיצד היוגה הופכת אותו לאחר מספר דקות לחיובי יותר, רגוע יותר ורפוי יותר. תרגול היוגה מצטבר, משפיע בחיוב ומעודד את המוטיבציה בחיים.
 
ריכוז
בהתמודדות עם הפרעה נפשית יכולת הריכוז הנפשי נפגמת. התופעות הנפשיות  של ההפרעות השונות גורמות לאיבוד הריכוז בשל ההתמודדות הנפשית הבלתי פוסקת. תרגול היוגה דורש ריכוז ומודעות . על כן היוגה היא גם תרגול מנטאלי המשקיט את המחשבות, ממקד ומרגיע. הריכוז קשור קשר הדוק ביכולת להכיל קשיים נפשיים ולשיפור מצב הרוח.
 
חרדה
רוב ההפרעות הנפשיות מעלות את רמת החרדה. זהו מעגל קסם – חרדה מחמירה ופוגעת ביכולת ההחלמה מהפרעות נפשיות ובכך מעלה את רמת החרדה. יוגה נמצאה במחקרים רבים ככלי יעיל ביותר בהתמודדות עם מצבי חרדה. אימון היוגה באמצעות תרגילים פיזיים ונשימתיים מאזנת את מערכות העצבים ומעודדת מצב של רגיעה.
 
לסיכום
היוגה היא כלי יעיל, נגיש פשוט המשתלב בקלות יחסית באורח החיים של כל אדם וגם של אדם המתמודד עם הפרעה נפשית. היא מעודדת היבטים חיוניים וחיוביים בהתמודדות יעילה מול מצבים נפשיים ומורכבים. זוהי הזדמנות עבור האדם להתחיל לתרגל ואני מעודד כל אדם המוצא את המאמר הזה רלוונטי לחייו או לחיי משהו שהוא מכיר, לפנות אלי אישית לפגישת היכרות.
 
למידע נוסף פנו אלי: אלעד גולדמן 052-3924145

שם מלא *

טלפון *

מייל


Please leave this field empty.