יוגה נוגדת דיכאון וזיקנה

 

אוכלוסיית העולם מתבגרת ומחלות זקנה כמו אלצהיימר ודמנציה (שיטיון) פוגעות בקבוצה מתרחבת זו. מה שפחות ידוע הוא שבני משפחותיהם של החולים חשופים לדרדור במצבם הנפשי מכיוון שהם נושאים בנטל הליווי והעזרה. האוכלוסייה התומכת, משפחה וחברים, היא בפגיעות רבה לחוש בדידות, מצוקה נפשית, תשישות, דיכאון ומתח.  

אחוז הנפגעים אצל הסייעים בדיכאון למשל מתקרב ל 50% ואחד מכל שני סייעים מפתח תסמינים של מתח נפשי. כמו כן הם נכללים באוכלוסיית סיכון למחלות לב ולתמותה בטרם עת. סייעים רבים אינם מעוניינים בטיפול תרופתי בדיכאון מסיבות ברורות.
 
מחקר חדש ב UCLA הראה שתרגול יוגה ומדיטציה גם במשכים קצרים בכל יום מועילים מאוד בשיפור היכולות הקוגניטיביות, הורדת דיכאון ובנוסף גם ליכולות אנטי-אייג'ינג אצל הסייעים.
 
אודות המחקר
המחקר התבצע על 49 סייעים (בני משפחות) אשר ליוו את יקיריהם הלוקים בדמנציה (שיטיון). הקבוצה כללה טווח גלאים של 45-91 ומתוכם 36 ילדים בוגרים ו 13 חותנים. אלו נחלקו לשתי קבוצות באופן שרירותי לקבוצת 'יוגה' וקבוצת 'הרגעה'. את קבוצת היוגה  לימדו טכניקות פשוטות של תרגול יוגה שכללה שירה מסורתית (chanting). שירה זו התרחשה בכל יום באותה השעה במשך 8 שבועות. קבוצת הההרגעה התבקשה לנוח בתנוחת הרפיה עם עיניים עצומות ולהקשיב למוסיקה מרגיעה במשך 12 דקות בכל יום, גם זאת במשך 8 שבועות.
 
לאחר שמונה שבועות נבדקו שתי הקבוצות והתגלה שקבוצת היוגה הראתה רמות נמוכות משמעותית של תסמיני דיכאון מול קבוצת הרגיעה. בקבוצת היוגה 65% מהנבדקים הראו 50% שיפור מתסמיני דיכאון, ו 52% מהנבדקים הראו 50% שיפור במצבם המנטאלי הקוגנטיבי. לעומת זאת בקבוצת ההרגעה 31% הראו שיפור מתסמיני הדיכאון ורק 19% הראו שיפור במצבם המנטאלי.
 
במחקר זה גם נבדקה פעילותו של אנזים הטלמורז שאחראי על שימור ה DNA בזמן חלוקת  תא. ידוע שפעילות אנזים זה יורדת עם הזיקנה וגם במקרים של מתח נפשי ומצב רוח ירוד. כאשר פעילותו יורדת ה DNA בתאים המתחלקים מתקצר והולך , מה שגורם להם לשינוי גנטי ומות התאים. על כן פעילות אנזים זה היא אחד המדדים להזדקנות התאים.
 
בקבוצת היוגה נמדדה הפחתה של 43% בהזדקנות התאית מול 3.7% בלבד בקבוצת ההרגעה. על כן ניתן לראות במחקר את ההשפעה המובהקת של היוגה בתחום האנטי-אייגי'נג באוכלוסיה שחשופה מאוד למתח ודכאון.
 
מסקנות
מלבד ההשפעה המועילה של תרגול יוגה מדיטטיבית אפילו זמן קצר כל יום, במחקר זה נמדדה באופן מובהק יכולת האנטי-אייג'ינג של תרגול היוגה והמדיטציה. מחקר זה הראה שגם אוכלוסיה מבוגרת  יכולה לתרגל יוגה ומראה שיפור במצבה המנטאלי.

שם מלא *

טלפון *

מייל


Please leave this field empty.