על הקשר שבין מחשבה נודדת לאושר

בשונה מבעלי החיים, אנחנו בני האדם בעלי מחשבה נודדת. המחשבה שלנו, רוב הזמן, אינה עוסקת במה קורה מסביבנו, אלא במה צריך לקרות, מה לא קרה, מה רצינו שיקרה ולא קרה ומה רצינו שלא יקרה ואכן קרה.  אמנם הכושר המחשבתי הזה טומן בחובו את סוד תבונתנו וההתפתחות האדירה שבני האדם אחראים לה, אך כושר זה מביא עמו מחיר רגשי כבד, או לפחות כך טוען המחקר הבא שמתואר כאן.

דתות ומסורות רבות טוענות שאושר טמון בהמצאות ברגע הנוכחי, בכאן ועכשיו, האם יש אמת בגישתן? המחקר הבא ינסה לענות על שאלה זו. מחקרים רבים שנעשו בנושא המחשבה הנודדת, עסקו בעיקר בבסיסים הקוגניטיביים והנוירולוגיים אך מעט מאוד עסקו בהשפעות הרגשיות בחיי היומיום. מחקר מסוג זה הוא קשה מאוד לביצוע, כיוון שצריך לעקוב אחרי הפעילות היומיומית של אנשים רבים בזמן אמת. במחקר הנוכחי נמצא פתרון יעיל לבעיה. פותחה אפליקציה לסלולרי שיצרה מסד נתונים אדיר של דיווחים בזמן אמת של מחשבות, רגשות ופעולות של מספר רב של אנשים. בזמן פרסום המחקר, מסד הנתונים כלל בתוכו רבע מיליון דיווחים על ידי 5000 אנשים מ 83 מדינות שונות, מגיל 18 ועד 88.

דבר ראשון שעלה מהמחקר, שמחשבתם של בני האדם נודדת תכופות, ללא קשר לפעולה אותה הם ביצעו. כמעט חצי מהדיווחים היו בעלי מחשבה נודדת. מה שהפתיע הייתה העובדה שלא הייתה השפעה על הפעולות שאנשים עשו בזמן נדידת המחשבה. 

דבר שני וחשוב ביותר, לפחות לעניינינו, הוא הנסיגה בתחושת האושר כאשר המחשבה נודדת. נדידת המחשבה הורידה את תחושת האושר ללא קשר לסוג הפעולה שהתבצעה. למרות שרוב הזמן אנשים נודדים עם מחשבתם אל מחשבות נעימות, או ניטרליות, ובמיעוט הזמן למחשבות לא נעימות (פחות משליש), עדיין בני אדם יותר מאושרים כאשר מחשבתם אינה נודדת. למרות שמחשבות שליליות מובילות לנדידת מחשבה, נראה במחקר כי נדידת המחשבה הייתה הגורם לירידה בתחושת האושר ולא המחשבות השליליות לנדידת המחשבה. כלומר הנדידה עצמה היא הבעיה ולא הסימפטום. 

דבר שלישי ומעניין היא שתוכן המחשבות של האנשים היו מנבא טוב יותר לתחושת האושר מאשר מה שהם עושים. כלומר החיוביות במחשבתם הייתה סממן חשוב לאושר. 

מוחנו הוא בעל אופי של מחשבה נודדת, ומחשבה נודדת מביאה עמה אומללות (העדר אושר). היכולת לחשוב על מה לא באמת קורה מסביבנו היא יכולה קוגניטיבית מיוחדת, אך היא מביאה עמה מחיר רגשי. אפשר להסיק מתוצאות המחקר, שעל מנת להיות מאושר אין צורך לעשות יותר מדי ברמה הפיזית, הפתרון הוא קוגניטיבי נפשי, פשוט לא לחשוב יותר מדי ומשום כך יוגה ומדיטציה הן כה יעילות להעלאת תחושת האושר.

 

Matthew A. Killingsworth and Daniel T. Gilbert. A Wandering Mind Is an Unhappy Mind. www.sciencemag.org/cgi/content/full/330/6006/932/DC1.

 

שם מלא *

טלפון *

מייל


Please leave this field empty.