מהו קשב? קשיבות, מיידפולנס

קשב (קשיבות, מיידפולנס) הוא מצב נפשי הנרכש באמצעות אימון נפשי, המאופיין במודעות המלווה באיזון נפשי. הגדרתה של 'מודעות' הינה שימת לב (תשומת לב) לכל תופעה, תוכן נפשי או גירוי הנחווים על ידי האדם ברגע הזה. איזון נפשי כוונתו למצב נפשי המאופיין באי-תגובה. אימון הקשב מגיע מהמסורת הבודהיסטית, וקיים גם במסורת היוגה, הרואה בו אימון מנטלי המביא לטיהור נפשי ושחרור נפשי ממכאובים נפשיים. אימון של קשב על גווניו השונים משתלב בתרפיה ובפסיכולוגיה היות והוא מעודד מודעות עצמית, איזון נפשי ובקרה על תגובות נפשיות. מחקרים רבים מצביעים על יכולת הקשב לטפח הרפיה, רוגע, ריכוז, להוריד רמות של חרדה, דיכאון ואלימות. טיפול באמצעות קשב שם דגש על אימון זה והוא מעודד את האדם להתאמן בקשב בעצמו ולשלב אותו באורח חייו. 

 

יעילות תרגול הקשב (קשיבות, מיידפולנס) תלויה בשלושה גורמים:
1. ריכוז – ככל שהריכוז משתפר כך רמת המודעות אל תכני הנפש והגוף משתפרת. ריכוז מנטלי הוא מיומנות הנרכשת כתוצאה מהפניית תשומת הלב שוב ושוב לאותו האובייקט, בכך המודעות משתפרת ובחזרה מחזקת את הריכוז המנטלי.

2. ההתמדה באימון והשימוש בקשב (קשיבות, מיידפולנס) חיונית להצלחה. הפעילות המנטלית דומה בטבעה לגופנית, ככל שנחזק את "שרירי הנפש" כך הם יתחזקו, ההתחזקות דורשתי אימון מנטלי יומיומי.

3. האיזון הנפשי הוא מצב המודעות המיוחד אותו אנחנו מנסים לפתח בזמן האימון. זוהי מודעות אוביקטיבית, כאילו אנחנו צופים בגופנו ונפשנו כבמסך קולנוע, ללא ההזדהות שאנו רגילים לחוות ביומיום.

ההיגיון שעומד תחת תרגול הקשב (מיידפולנס) הוא  סוג של ניקיון הנפש ממשקעים נפשיים עמוקים אותם מכנה היוגה סמסקרות (sankara-pali samskara-sanskrit). על פי היוגה, רשמים אלה הם הגורמים למצבים נפשיים מכאיבים. תרגול קשב מאפשר את ניקוי הרשמים האלה ובכך לשחרר את עצמנו ממכאובי הנפש. תרגול קשב מאפשר לטפל במגוון בעיות נפשיות כמו: חרדה והתקפי חרדה, דכאון, לחץ, הפרעות קשב וריכוז ושאר מצבים נפשיים מכאיבים.

שיטת YMT (Yoga Meditation Therapy( הנלמדת במרכז ליוגה טיפולית, עושה שימוש בקשב בתהליך החלמה מבעיות ותסביכים מנטליים שונים. למידע נוסף לחצו כאן >>

שם מלא *

טלפון *

מייל


Please leave this field empty.