יוגה כמשלימה לטיפול CBT

'יוגה היא שליטה בתכנים הנפשיים', כך הגדיר אותה פטנג'לי, מחבר היוגה סוטרה, הטקסט המקובל על כל זרמי היוגה כיום. בטקסט זה ההתמקדות היא בנפש ולא בעבודת גופנית והיא מהווה מסגרת תרגול המתווה את הדרך  לצאת מתחלואי הנפש. למרות עתיקותה של היוגה במזרח, הכניסה של היוגה והקשב (מדיטציה) אל עולם הטיפול הנפשי במערב היא חדשה יחסית. המפגש של האדם המערבי, החקרן, עם התרגולים הללו, גרם לאנשים רבים לחוות את הסגולות הטובות שיש ליוגה, גם לרפואת הגוף וגם לרפואת הנפש. כיום אנו עדים למחקרים מדעיים בעולם המערבי אודות היעילות של היוגה בבעיות נפשיות, שאף מתעלה על הטיפולים הפסיכולוגיים המקובלים. נפרוש בפניכם מחקר אחד בתחום אשר בדק את יעילות היוגה במקביל לטיפול התנהגותי-קוגנטיבי CBT שהינו מקובל בטיפול בחרדה.

 

מחקר חלוצי זה שנערך ב-2014 במרפאה לבריאות הנפש במסצ'וסטס, בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת בוסטון והמחלקה לטיפול בשינה של בית ספר הראוורד לרפואה בבוסטון, אודות השפעה של תרגול יוגה על הפרעת חרדה, השווה בין אחד הטיפולים הפסיכולוגיים שנמצאו יעילים לטיפול בחרדה, הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי (CBT) לבין טיפול זהה (YCBT) שבנוסף לטיפול הקלאסי המשתתפים קיבלו גם אימון יוגה וקשב. מטרתו של השילוב היא בנייה מחדש של מנגנונים קוגניטיביים ורגשיים חדשים. עורכי המחקר טוענים שלמרות יעילותו של הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי, ישנו מקום רב לשיפור ההשפעה באמצעות יוגה ומדיטציה.

המחקר הזה הוא ייחודי בבחירת המשתתפים: 32 משתתפים מעל גיל 18 המאובחנים על ידי אחד הפסיכיאטרים במרפאה, על פי אוגדן המחלות הנפשיות (DSM4) כסובלים מהפרעת חרדה כללית (GAD). בנוסף כולם קיבלו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בממוצע של 2.97 שנים. המשתתפים נחשבו כחסינים לטיפול הקלאסי, כלומר למרות הטיפול הקוגניטיבי-ההתנהגותי הם עדיין סבלו מסימפטומים של חרדה
הטיפול אותו הם קיבלו הוא שילוב בין תרגול יוגה ומדיטציה וטכניקות טיפול התנהגותי-קוגניטיבי קלאסיות ואלטרנטיביות. ששה שבועות של מפגש שבועי בן שעה וחצי, שכלל: יוגה ומדיטציה, שימוש בטכניקות טיפול התנהגותי-קוגניטיבי ושיחה קבוצתית. התרגול יוגה החל בתרגול שליטה בנשימה, תרגול תנוחות יוגה ומדיטציה אקטיבית. 

תוצאות המחקר מצביעות על שיפור במספר מדדים: חרדה, דיכאון, פאניקה ואיכות החיים: המדדים נבדקו בשאלוני החרדה המקובלים בעולם המחקר (STAI-S ו STAI-T), המודדים בנפרד את החרדה המצבית והתכונתית. 
•    חרדה תכונתית – מבטאת את הנטייה להגיב בחרדה לאירועים באופן קבוע והיא חרדה כתכונת אופי. החרדה התכונתית ירדה ב 9.51 (16%) ששה שבועות של  תרגול יוגה ומדיטציה. 
•    החרדה המצבית – מבטאת תגובת חרדה זמנית למצב סכנה ירדה ב 12.5 (23%).
•    . הדיכאון ירד ב 1.3 (47%).

 למרות הזמן הקצר בו נחשפו משתתפי המחקר לתרגול היוגה התוצאות הינם חד משמעיות ומשמעותיות. אנו רואים ירידה משמעותית הן החרדה התכונתית והן המצבית. הירידה בדכאון היא משמעותית ביותר.נוכחנו כי היוגה והמדיטציה הועילו בזמן קצר לאנשים שאינם מצליחים להתגבר על הסימפטומים של הפרעת החרדה באמצעות הטיפול הקלאסי וכך נראה כי לאימון היוגה ישנה השפעה הנעדרת מהטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי. 

מעיון במחקר אנו טוענים שיש מקום למחקר מעמיק יותר הבודק את השפעת היוגה והמדיטציה ככלי טיפולי נפשי עקרי. מסגרת זו תהיה דומה לתהליכי טיפול שאנו עוברים במרכז ליוגה טיפולית בו עובר המשתתף תהליך מעמיק יום יומי. מנסיוננו המיומנות והתובנות שרוכשים המתמודדים מאפשרים התקדמות מהירה ויעילה בהחלמה מהתקפי חרדה. 

פנו אלינו למידע נוסף אודות טיפול נפשי באמצעות יוגה ומדיטציה.

בבליוגרפיה:

Yoga-Enhanced Cognitive Behavioural Therapy (Y-CBT) for Anxiety Management: A Pilot Study. Khalsa MK, Greiner-Ferris JM, Hofmann SG, Khalsa SB. Clin Psychol Psychother. 2014 May 7. doi: 10.1002/cpp.1902.

שם מלא *

טלפון *

מייל


Please leave this field empty.