פריסה ארצית

סוד התרגול המצטבר

 

ההתקדמות ביוגה בין אם מדובר על שיפור מצב בריאותי, שיקום או העמקה בתרגול, דורש התמדה. פטנג'לי, כותב הסוטרות המקיפות את מדע היוגה טוען שבשביל ההתקדמות ביוגה יש לטפח Abhyasa (בסנסקריט) – תרגול חוזר וללא הפרעות. לרובנו קשה להתמיד בתרגול ולהקדיש זמן לתרגול היוגה בבית. עם זאת אנו יודעים שתרגול מביא תוצאות. על כן מה עושים?
 
רובנו מכירים את התחושות והקושי לתפקד יום אחרי מסיבה, שתיית אלכוהול וכדומה. חושנו קהים, אנו לא ממוקדים ובדרך כלל עייפים. תחושות אלה מתארות בדיוק את פירות הפעולות שלנו מהיום הקודם. אותה תופעה מתרחשת עם תרגול היוגה אבל בכיוון ההפוך. במקום התחושות הרעות מורגשות התחושות המאזנות והמטיבות גם יום לאחר התרגול אבל בעוצמה פחותה יותר. 
 
גרף מס' 1 מתאר את השפעות תרגול יוגה יחיד לאורך זמן. ניתן לראות שלאחר מספר ימים של חוסר תרגול השפעות התרגול קטנות מאוד. בימים בהם השפעות התרגול נחלשו מאוד מתגברים הכוחות המורידים אותנו מטה כמו חולי, עצלנות, כאבים וכדומה. ניתן לראות שאחרי כל לילה השפעות התרגול קטנות באופן משמעותי.
 
גרף מס' 1

 
גרף מס' 2  מתאר מצב בו אנו מתרגלים יום יום למשך 20-30 דקות. ניתן לראות (ואף לחוש) שיום לאחר התרגול איננו מתחילים מאפס. אנו "רוכבים" על השפעת התרגול מיום קודם. ניתן לראות את ההשתפרות ההדרגתית והמצטברת והמגמה החיובית:
 
גרף מס' 2

 
 
גרף מס' 3 מתאר מצב בו מתרגלים תרגול ארוך ותרגול קצר יום אחרי יום לסירוגין. התרגול הקצר "מזכיר לגוף" את השפעות התרגול הארוך וקיימת האצה והתקדמות גדולה יותר. שימו לב בגרף מס ' 3 שלאחר כל תרגול ארוך מתקבלת קפיצה משמעותית כלפי מעלה והתרגול הקצר שומר על ערך גבוה של השפעה לקראת תרגול ארוך נוסף. מצב זה הוא אופטימאלי מכיוון שהוא מספק את ההתקדמות הרבה ביותר בהקדשת זמן סבירה ומספק גם עניין וגיוון אצל המתרגל. 
 
גרף מס' 3

 
 
 
סיכום ומסקנות: תרגול חד פעמי מועיל בצורה נקודתית בלבד ואין לו כמעט השפעות ארוכות טווח. התקדמות ביוגה מתקבלת כאשר תרגול אינו מתחיל "מאפס" אלא מתבסס על השפעות תרגולים קודמים. התקדמות משמעותית מתקבלת כאשר יש הקדשת זמן מינימלית ביום על ידי המתרגל.
 
בהפקת הגרפים הערכים השרירותיים שנבחרו להצגת הם:
ערך לתרגול מינימלי של 20-30 דק' – 100
ערך לתרגול כפול -200
הפחתת ההשפעה לאחר יממה – 0.4 
 
המרכז ליוגה טיפולית מתאים תרגול אישי על פי מצב בריאותי וקביעת מטרות ויעדים. אנו מנחים את תלמידנו כיצד לתרגל בבית ולהתאים את תרגול היוגה לשגרת היום.