התפתחות פריצת דיסק

קיים קשר הדוק בין התפתחות של בלטים ופריצת דיסק ליציבת גוף לא מתאימה תחת עומס ולאורך זמן. כשאנו אומרים יציבה עלינו להבין שיכולתו של הגוף שלנו להיות זקוף, כנגד כוח המשיכה, בין אם בישיבה או בעמידה, היא יכולת חלקי הגוף השונים לשבת זה על גבי באופן זקוף ומתמיד. השוקיים על הקרסוליים, הברכיים על גביהם, האגן עליהם וחוליות הגב השונות על גבי האגן. פריצת דיסק, כמעט תמיד, אינה נגרמת מאירוע יחיד אלא מעומס הנבנה לאורך זמן על גבי המפרקים השונים הבונים את היציבה. 

לרובנו יש מעט יכולת להקשיב לגופנו ולאותותיי המצוקה שהוא שולח עוד לפני שינוי בשלד.  הרצועות והשרירים יעשו כמצוות רצוננו ופעמים לנו אין יכולת בחירה אם לעמוד בעומס כזה או אחר כמו למשל בצבא או כהורים. מצב כרוני כגון פריצת דיסק הוא אוסף של אירועים, קטנים כגדולים, קשים יותר או פחות בהם לא יכול היה הגוף לעמוד בעומס. 
 
הנה הגורמים שבגינם מתפתח פריצת דיסק:
1.    בעיות יציבה וחוסר איזון בפיזור המשקל על כפות הרגליים וביניהן – לכולנו אין סימטריה בגוף- צד אחד חזק יותר מהשני. בעוד האחד מתמודד, השני בדרך כלל נהיה עצל. כפות הרגליים שלנו , הכלואות רוב היום בנעליים לא מאפשרות יציבה פעילה ומודעות לבהונות ולקשתות הפנימיות והחיצוניות בכפות הרגליים.
2.    מנח ברכיים הפונה פנימה או החוצה (רגלי X או O – בברכיים) מעודד חלוקות משקל לא סימטריות. רובנו "נועלים" ברכיים" או הולכים עם נעלי עקב. בהרגלים כאלה אנו מאבדים את הגמישות והאלסטיות שביציבה בריאה וגמישה ובלימת הזעזועים הטבעית שהיא מאפשרת. 
3.    אגן – כל אי-הסימטריה, הקשיחות וחלוקת המשקל הלא מאוזנת מגיעה לאגן. בבואנו לחלק משמעותי זה אנו סופגים את כל מה שנבנה מלמטה ומנסים לאזן אותו במקום בו הוא אינו נמצא. הטיות אגן תרבותיות (עיכוז) ואי-סימטריה מובנית באגן, קובעים שמגדל החוליות בעמוד השדרה לא מתחיל ממשטח מאוזן. הצורך של עמוד השדרה לאזן באופן מתמיד את אי האיזון היא נקודת התחלה לא בריאה למנח החוליות ולהתפתחות בלט ופריצת דיסק. 
4.    תנועה, עומס ומשקל – החיים 'מנדבים' לנו אירועים המאתגרים את החוליות לשמור על יציבה כנגד כוח הכובד, משקל (שעולה עם הזמן), עומס לא סימטרי (כמו נשיאת ילד על כפיים), אתגרי הצבא ואתגרי האגו הדורשים מהגב יכולות תנועה תחת עומס שאיננו רגילים לשאת בו. התגובה שלנו לכאבי גב פתאומיים היא דווקא לחזור לאותם הרגלים מבלי לחקור או לשנות מה הביא אותם. מי שסובל מדי פעם מגב תפוס – מחכה שיעבור ההתקף אבל לא לומד ממנו מה קרה.
5.    חוסר מודעות לצוואר וגב תחתון – כמו בכל מערכת שאינה רגילה בעומסים פתאומיים כך גם עמוד השדרה יגיב בכאב לתפקוד קלוקל. הגב התחתון והצוואר שינהם אזורים רגישים מאוד וקריטיים לתפקוד בריא בחיים. רובנו אינם מודעים למבנה העדין והדרישות המחמירות שהחיים דורשים. אנו מזניחים ומבנה השלד מגיב בהתאם.
 
הנה מספר המלצות לשיפור יציבה ותיקון המצב:
1.    ללכת גם יחפים – להימנע לחלוטין מנעלי עקב. לטפח יציבה ללא נעילת ברכיים.
2.    לשים לב לכאב ולקשר שבין לחץ נפשי, מתח ולכאבי גב
3.    לפתח מודעות להרגלי היציבה ולחוסר הסימטריה המובנים בגוף. 
4.    לתרגל יוגה מתאימה לכם ושאינה פוגעת בכם
 
גופנו מספר את סיפור חיינו, סיפור ההכרה שלנו וסיפור ביטויי הכאב שחווינו. פריצת דיסק היא תהליך שניתן לשקם אותו עם יוגה טיפולית. ניתן לחיות עם פריצת דיסק או בלט ללא כאבים. יוגה טיפולית מתקנת הרגלי יציבה ומציעה שיקום אמיתי במקרים של פריצת דיסק, בלט והקרנות עצביות. פרטים נוספים באתר של המרכז ליוגה טיפולית.
 
עם התרגול מקבל הגב את חוזקו וגמישותו וההשפעה על כל הגוף גם היא ניכרת. היוגה הטיפולית יכולה לעתים אף לבוא במקום טיפול כירורגי. המטופל הינו שותף לתהליך ולומד כיצד לעזור לעצמו.

פנו אלינו ונחזור אליכם בהקדם

שם מלא *

טלפון *

מייל

Please leave this field empty.