טיפול בחרדות

תרומתה של היוגה להפחתה ולהפסקה של התקפי חרדה משמעותית ביותר. זאת מניסיוננו כמטפלים ביוגה וכמתרגלי יוגה ומדיטציה. מאמר זה בא לתאר את האופנים בהם היוגה הטיפולית מועילה בתחום זה. 

סימפטומים להתקפי חרדה 
במהלך חיינו כולנו חווים פחד בזמן זה או אחר. אך מה קורה כאשר הפחד הזה יוצא מכלל שליטה ומתחיל להשפיע על התפקוד שלנו ואיכות חיינו? הסימפטומים להתקפי חרדה ופחד הם מוחשיים מאוד, כמו חשיבה אובססיבית, בעיות שינה, כאבי ראש, בעיות עיכול, סחרחורות, בחילות, קוצר נשימה ודפיקות לב. התקפי חרדה מלווים בזיעה קרה, בתחושת אובדן עצומה ובתחושת איבוד שליטה. פעמים הסימפטומים הגופניים כה חזקים שאנו מאבדים קשר עם הסיבות או המקור לחרדות האלה. נכון שאנו מוקפים בגורמים והשפעות מפחידות. רובן אינן בגדר שליטתנו אך העיסוק והדאגה סביבן גורמת לנו סבל רב. למנגנון הפחד יש תועלת קיומית אך רק במקרה בו אכן מתרחשת תופעה מפחידה מולנו ואנו נאלצים להגיב. אך ללא גורם מוחשי קיים, החרדה אינה במקומה ואינה מועילה לנו בדבר אלא רק גורעת. 
 
כיצד היוגה עוזרת 
היוגה מציעה מספר טכניקות וכלים המאפשרים הקלה מתמשכת עד העלמות הסימפטומים ממש. כמו כן,היות והיוגה מעודדת בחינה עצמית והיכרות פנימית היא מאפשרת גילוי הגורמים הנפשיים המעודדים חרדות. גילוים מהווה צעד משמעותי בריפוי והקלה מהתקפי חרדה. 
 
היוגה מציעה מספר טכניקות וכלים המאפשרים הקלה מתמשכת עד העלמות הסימפטומים ממש. כמו כן, היות והיוגה מעודדת בחינה עצמית והיכרות פנימית היא מאפשרת גילוי הגורמים הנפשיים המעודדים חרדות. גילוים מהווה צעד משמעותי בריפוי והקלה מהתקפי חרדה.
 
נשימה 
היוגה שמה דגש מיוחד על הנשימה ובמקרה של חרדה הקשר הוא מוחשי וישיר. במצב של חרדה מחזורי הנשימה מופרעים במספר דרכים: הנשימה הופכת להיות קצרה יותר ולא מלאה, מהירה, לא סדירה, קשיחה ופעמים אנו אף עוצרים נשימה בהפסקות לא מודעות. כאשר אנו רגועים הנשימה שלנו סדירה, רגועה, חרישית ורכה. פעמים אנשים חרדים מרגישים שהם אינם יכולים לקחת אוויר. היוגה מלמדת אותנו להתמקד בתהליך הנשימה וללמוד לנשום נכון. מתוך הנשימה נובעים כוחות פנימיים חזקים המאזנים את מערכת העצבים, מרגיעים אותה ומאפשרים לריפוי עצמי להתרחש. מתרגלי יוגה יודעים שעם הזמן קצב הנשימה שלהם פוחת, הנשימה קבועה, חרישית ומלאה. 
 
מודעות למחשבות 
היוגה מאפשרת מבט בוחן אל המחשבות שלנו ולראות מתי מתעוררות מחשבות חרדה שעשויות להתפתח להתקף חרדה מלא. ביצוע תרגילי נשימה, או הרפיה בנקודות אלה ממש, או מודעות למהות המחשבות הללו והפיכתן לזמני ריפוי עצמי הינה בעצם התרפיה הפסיכולוגית שהיוגה מציעה לכל אחד ואחת. 
 
תרגול יוגה
כולל גם תרגילי גוף, תרגילי נשימה, הרפיה ותרגילי מודעות ומיקוד. כל אלה מאפשרים שליטה הולכת וגוברת על רצף המחשבות שלנו ומאפשר גם ריחוק מסוים מתופעות המחשבה. ריחוק זה מאפשר התבוננות על תהליכים מחשבתיים ורגשיים שפעם היינו נסחפים אחריהם ללא שליטה. היוגה מאפשרת שליטה על גלי ההכרה וכיווני החשיבה שלנו. שליטה זו מסמנת יציאה ממעגל החרדה וריפוי מלא מהתקפים. 
 
קשר אל הגוף והרגש 
גישת היוגה היא הוליסטית, כלומר רואה את האדם כמכלול שלם של גוף ונפש. תרגילי הגוף (תנוחות היוגה) מאפשרות שחרור של אנרגיה עצורה בגוף, פתיחת חלק הגוף העליון לנשימה סדירה ואיזון המערכת ההורמונאלית. ההשפעות החיוביות של היוגה על גופנו ארוכה אף הרבה יותר. 
 
אחד מעקרונות תרגול היוגה היא התמסרות לאלוהים לכוח היקום, לבריאה וכדומה (בסנסקריט זה נקרא Ishvara pranidhana ). התמסרות זו מגבירה את תחושת 'התודה העמוקה' והשייכות הבסיסית שלנו לעולם ומקלה מאוד במצבים של פחד וחרדה. באמצעות כלי רב עוצמה זה, אנו מתחברים עם הייעוד שלנו וממשים את הפוטנציאל הגלום בנו כבני אנוש. 
 
תזונה 
כאשר אנו מדברים על תזונה אנו מדברים לא רק על אוכל אלא גם על מידע שאנו צורכים או אוהבים לצרוך, מוסיקה שאנו שומעים, שיחות שאנו שותפים להם או מאזינים להם. עם תרגול היוגה אנו מבינים שגורמים מסוימים שאנו אוכלים או צורכים פוגעים בנו ומעודדים התקפי חרדה. היות והיוגה מציעה אורח חיים מלא, בידינו לשנות הרגלים אלה ולצרוך את מה שבאמת עושה לנו טוב.
 
 
לסיכום 
בעבור היוגה התקף חרדה הינו הרגל מחשבתי שחרוט בנו עמוק. כמו כל הרגל, בידינו לשנות את המצב אם רק ננהג ונלמד אחרת. היוגה מעצימה את יכולתנו לבחור מחדש ולעצב את דמותנו על פי תבנית רצויה יותר, יציבה ולא מעורערת. החזון של היוגה היא אחדות והרמוניה על כל הקיים ובכוחה לשנות הרגלים כאלה מן היסוד. 
 

 

התחילו כבר היום להירגע! הצטרפו לתוכנית נגד חרדה

קורס בודיאו באינטרנט בחינם 
 

להרשמה לתוכנית נגד חרדה הכניסו אימייל:
כתובת אימייל* – חובה
שם* – חובה
טל נייד (לא חובה)

 
בשליחת המייל אני מסכימ/ה לתקנון
התקנון בקצרה – אתם לוקחים אחריות מלאה על עצמכם
תרגילים אלה עובדים בהצלחה במרבית המקרים,
אצלנו במרכז ליוגה טיפולית

 

פנו אלינו ונחזור אליכם בהקדם

שם מלא *

טלפון *

מייל

Please leave this field empty.