פריסה ארצית

בלט דיסק

בלט דיסק הוא מצב שבו החומר הג'לאטיני שנמצא בדיסק המפריד בין חוליות עמוד השידרה בולט ולוחץ על מוצא עצב היוצא מבין שתי חוליות. כל עוד הבלט אינו לוחץ על עצב, דוגמת העצב הסכיאטי בגב התחתון או האולינרי בצוואר, האדם אינו חש בבלט הדיסק. כאשר בלט הדיסק לוחץ על העצב מתפתח כאב נוירופטי כלומר הקרנת כאב עצבית.

בלט דיסק

כיצד יודעים אם הכאבים נובעים מבלט דיסק?

רוב האנשים חיים עם כאבי גב מבלי לדעת שזהו מצב מסוכן המחלחל פנימה לעבר חוליות הגב והדיסקים הבין חולייתיים. ניוון היציבה, השרירים והדיסקים כתוצאה ממאזן כוחות לא טבעיים על הגב מוביל להתפתחות בלט דיסק ואף מקבצים של בלטי דיסק ופריצת דיסק. כאמור, האדם בדרך כלל אינו מודע לתהליכים אלו ואינו קורא את הסימנים ופועל לבטלם ולתקנם מוקדם.

 בלט דיסק בגב עשוי ליצור כאב נוירופטי בחלק מהזמן ללא שום גירוי או תנועה. לחלופין,הוא יכול לכאוב מתנועה או מנח גוף מסוים דוגמת נהיגה ברכב. 

פעמים רבות, עם הופעת כאבים נוטה האדם לעשות פעילות גופנית כגון ריצה, חדר כושר ואפילו יוגה כדי לנסות לחזק את שרירי הגב ולהיפטר מן הכאבים. אולם לצערנו, כל אלה גורמים להרעה ואף מאיצים את הופעת בלט הדיסק. הופעת כאבים בזמן ואחרי פעילות גופנית היא סימן של הגוף להפסיק אותה – אך כאמור רובנו אינם מבינים את המשמעות האמיתית של הכאב. נזקי הישיבה הם הרקע של חשיפת גוף לפציעה ולתנועה לא נכונה. תנועה לא נכונה היא תנועה טבעית אך בגלל נזקי הישיבה היא יוצרת כאב וגב תפוס.

תופעות של גב תפוס הם שלב נוסף בדרך של ניוון הגב. גופנו משבית אותנו לפעמים למספר ימים בגלל שהניוון הגיע עמוק ומאיים על בריאות מערכת העצבים המרכזית. גם כאן, בדרך כלל אין האדם משנה את הרגלי ישיבה, היציבה והפעילות וחוזר למסלול רגיל בעוד שבאמת מתבקש ממנו להבין שאורח החיים שלו חייב להשתנות ויש לתקן את היציבה.

כיצד מתפתח בלט דיסק?

בלט דיסק מתפתח בדרך כלל כתוצאה מבעיית יציבה כלומר תוצאה של ניוון מול כוח המשיכה. בעיות יציבה אחראיות על 90% מהופעת בלטי דיסק בעוד 10% כתוצאה מהרמת משקל, תאונה או חבלה. פעמים רבות תנאי ההתפתחות של בלט דיסק כלל אינם ידועים לאדם והוא מקשר את הופעת בלט הדיסק לאירוע ספציפי. האמת היא שהתנאים שהובילו להיחלשות המבנה קשורות לאורח החיים של האדם ובמיוחד לנזקי הישיבה.

קיימות שתי קטגוריות להתפתחות פריצת דיסק, בקע או בלט בעמוד השדרה. הראשונה היא תאונה או חבלה והשניה היא יציבה ועומס.  הקטגוריה הראשונה כוללת את כל אלה שנפגעו כתוצאה מתאונה, נפילה או חבלה. רוב הסובלים מפריצת דיסק, בלט או בקע אינם נכללים בקטגוריה זו. הקטגוריה השניה מהווה את רוב הסובלים ומאמר זה מתאר את הסיבות להתפתחות תופעות אלה.

  1. ישיבה ממושכת על כסאות – רובנו לומדים שנים רבות, יושבים על כסאות, חלקנו ישבו על כסאות גם בשירות צבאי, לימודים ועבודה. בין אם מדובר בכסאות נוחים יותר או פחות, כל כסאות המשענת מחלישים את הגב ומנוונים אותו. בעקבות ישיבה ממושכת על כסאות שרירי ה hamstrings מתקצרים ויוצרים עומס על האגן והגב התחתון בכיפופים קדימה. רובנו אינם יושבים זקופים אלא רכונים קדימה דבר שמעלה את העומס על הגב התחתון.
  2. ספורט – הרמת משקולות, חדרי כושר, ריצה, רכיבה על אפניים או ספורט תחרותי. בדרך כלל אינם מתבצעים תחת השגחה קפדנית וללא תרגול משלים שכולל מתיחות. עומסים הנגרמים כתוצאה ממשקל הגוף, קפיצות, משקולות, מנחי גוף בעייתיים כגון על אפניים מעמיסים לזמן ארוך על השלד והגב ועומסים היוצרים שינויים במבנה עמוד השדרה ובזוקפי הגב (שרירי היציבה הזוקפים את הגב).
  3. הרמת משאות כבדים בצורה לא נכונה למשכים ארוכים וללא הדרכה מתאימה, במקרה שזה קרה בעבודה, כדאי להתייעץ עם עורך דין אובדן כושר עבודה לראות אם מגיע פיצוי
  4. הריון – שילוב של גב חלש, שרירי בטן חלשים ובעיות יציבה קודמות מחמירים עם התפתחות ההריון. מרכז הכובד נע קדימה ומעמיס על חוליות הגב התחתון. כמו כן, צירי הלידה גם הם מעמיסים מאוד על הגב התחתון.
  5. משקל יתר – כמו בהריון, זהו מצב שאינו בריא לגב התחתון כיוון שכרס מניעה את מרכז הכובד קדימה, מחלישה את שרירי הבטן ומעמיסה על זוקפי הגב.
  6. מתח, דכאון, לחץ נפשי.
  7. בעיות יציבה שונות (ראו מאמר בנושא >>)
  8. מעברים מהירים ושילוב בין הגורמים – שילוב בין הגורמים הללו ומעבר חד בין תפקודים שונים ללא הדרגתיות מעמיס מאוד על הגב והדבר תורם להתפתחות פריצת הדיסק כמו למשל – לאחר תקופות ארוכות של ישיבה ממושכת לפעילות ספורטיבית אינטנסיבית, ריצה או חדר כושר. או למשל עליה מהירה במשקל, הרמת משאות כבדים לאחר תקופה ארוכה של חוסר פעילות.

שיטת טיפול – המרכז ליוגה טיפולית 

לעמוד השידרה מבנה שמור וקומפקטי השומר על מערכת העצבים המרכזית בה עובר חוט השידרה. חוט השידרה הוא המשכו של המוח ואחראי על תעבורת מסרים עצביים של תחושה, תנועה ופקודות עצביות נוספות. ישיבה ממושכת על כסאות בעבודה ובבית, ישיבה ממושכת במכונית לאורך שנים מחלישה ומנוונת את הגב ואף את הגוף כולו. הישענות על משענות גורמת להתרופפות וניוון זוקפי הגב ולפתולוגיות בקשתות האחראיות על הזדקפות ויציבה. קריסת היציבה מלווה בסמנים שעוברים שיכוך בגלל הישענות על משענות ובגלל חוסר מודעות. 

תיקון היציבה בשיטתנו מתקן את נזקי הישיבה ומחדש בכוחות הריפוי הטבעיים של הגוף את היציבה וההזדקפות. תרגול יומי של 25 דקות בשיטה המיוחדת, שיטת גולדמן, מאפשר למרווחים הטבעיים של היציבה להתרחש ואיתם הקלה והיעלמות ההקרנות העצביות. יחד עם התרגול מכיר האדם את גופו ואת היציבה הטבעית שלו ונמנע מהרגלים הרסניים של ניוון. לשיטתנו 90% הצלחה בהעלמת כאבים נוירופטיים ללא ניתוח בשיטה טבעית המבוסס על תרגול בית. האדם לומד לרפא ולתקן את גופו בהדרכה אישית. לגוף יכולת להעלים את הסימפטומים של בלט הדיסק ולשפר באופן ניכר את איכות חייו והכאבים הנוירופטיים.

במקרה בו חוויתם פריצת דיסק או בלט כתוצאה מגורמים אלה, צרו עימנו קשר לתיקון המצב.

קידום אתרים

עיצוב ובניית אתרים