פריסה ארצית

תיקון יציבה למתבגרים

תיקון יציבה למתבגרים

מתבגרים בני 12-18 מבלים כיום את רוב זמנם בצפייה בניידים תוך ישיבה רופסת על כורסאות או שכיבה על הגב. בתקופה קריטית במהלך חייהם, בעוד הם מתארכים וצומחים, מעלים משקל וגובה, גופם נחלש ורובם מפתחים בעיות יציבה וליקויים.

בשל חדירת הטכנולוגיה לחיינו באופן אינטנסיבי מאופיין העשור האחרון באורח חיים יושבני החל מגילאים צעירים מאוד. החוקים הביולוגיים שפועלים על מבוגרים בעודם יושבים ונשענים לאחור, משפיעים גם על המתבגרים בעודם מפתחים בעיות יציבה, חולשה ופתולוגיות המאפיינות מבוגרים. גרוע מכך, בעוד המבוגרים בימינו נאלצו בצעירותם 'לשבת זקוף' ולבלות זמן רב מחוץ לבית, המתבגרים של היום, מסוגרים בחדריהם חסרי תנועה בזמן שגופם נחלש. אם בעבר היה לפחות המאמץ של ישיבה מול מסך מחשב, גם זה כבר לא קיים מהסיבה שהמכשירים  אותם נושאים הצעירים בכף ידם מאפשרים לבני הנוער לשכב לאחור ולבטל כל מאמץ גופני.

הסינדרום המטאבולי (הפחתה המשמעותית בפעילות חילוף החומרים המתרחשת תוך 20 דק' מרגע ההישענות לאחור) אינו פוסח של המתבגרים שאינם מודעים לכך כלל. התפישה שפעילות ספורטיבית בת שעה לדוגמא במהלך היום מבטלת את הנזקים המתהווים ומצטברים בגוף אינה נכונה. הגוף אינו מתאמץ כלל בשעות השינה הרבות שהוא דורש בשביל לגדול וממשיך לא להתאמץ במהלך רוב היום, בהישענות חסרת מודעות לאחור על כורסאות נוחות ומיטות מתבגרים. בדרך כלל ההורים ממודרים ואינם מודעים כלל לקריסת היציבה שהמתבגרים עוברים ושהם רוכשים פתולוגיות ועיוותים שחלקם לא יהיה ניתן לתקן.

ישיבה פאסיבית-אקטיבית

הנזקים והפתולגיות שגוף המתבגר רוכש:

היחלשות וניוון זוקפי הגב, הרצועות והשרירים שתומכים בחוליות עמוד השידרה – בעוד הגוף גדל, השרירים העמוקים ביותר המחזיקים ותומכים בחוליות ובקשתות עמוד השירה מאבדים מאסה וטונוס וחושפים את הגוף לכאבי גב שבדרך כלל מאפיינים אוכלוסיה בוגרת. פתולוגיות כגון עקשת (קיפוזיס) והעצמה של עקמות עדינות הופכות למשמעותיות וכואבות וגם פוגמות באסתטיקה של הגוף והיציבה. עבור נערות, יחד עם הגדלת החזה נע מרכז הכובד קדימה ומפתח התעבות של רקמות תומכות באיזור של חיבור החזיה בגב. תופעות כגון עקמת, שפיפה קדימה וחוסר הזדקפות טבעית יוצרות הרגלי יציבה לכל החיים אותם קשה או בלתי ניתן לתקן אחר כך.

היחלשות שרירים בחגורת הכתפיים – חגורת הכתפיים אמורה להיות מוחזקת ומתארכת כתוצאה ממבנה שרירים חזק ומאוזן. ניתן לראות זאת ביציבה תמירה וטבעית. היחלשות זרועות ושירירי הגב הגב העליון שמאפיינות חוסר פעילות לאנשים בוגרים מתרחש מוקדם יותר. הדבר מאיץ קיפוזיס והצירויות לאורך חוליות הצוואר שנמשכות מטה בכוח הכבידה ללא תמיכה. שרירים מסוימים כגון התלת-ראשי בזרועות מדלדלים ומתנוונים מחוסר שימוש ופעילות נאותה.

היחלשות שרירי ליבה, בטן ואגן – שרירים אלה פועלים מבלי משים בזמן הזדקפות, הליכה וישיבה שאינה פאסיבית (ללא הישענות לאחור על משענת) ובהאתמה מתנוונים ברפיסה ובישיבה פאסיבית. אלו גורמים למתבגר להיות חלש ורופס בעמידה ובפעילויות פשוטות שדורשות עמידה או הליכה ממושכת. אם בנכם או בתכם נחלשים מהר בעמידה ומחפשים הישענות על קירות או שולחנות זהו סמן לניוון וחולשה.

היחלשות וניוון מקרבי הירך ובראשם קבוצת שרירי האיליו-פסואס מקשה על התרוממות מישיבה, גורם לחולשה בגב וחשיפה לפציעות. פעילות ספורטיבית אינה מועילה במצבים של ניוון כזה ואף חושפת של הגוף לפציעות ומגדילה את משך ההתאוששות והשיקום ממצבים כאלה. קיצור מקרבי הירך גורם לסגירת אגן מוקדמת, תופעה שמאפיינת מבוגרים מתרחשת בגלאים צעירים הרבה יותר.

קיצור וניוון השרירים מאחורי הרגליים הסובך – humstrings , בשוקיים גורם למתבגרים לאבד גמישות בצורה מואצת. מתבגר שרק לפני שנתיים שלוש היה יכול להתכופף בקלות ולגעת בקרקע, אינו יכול לעשות זאת. שרירים אלה משפיעים ישירות על ההליכה ועל חשיפת הגוף לפציעות ומעוותים במשיכה את השרירים הבונים את קשתות כפות הרגליים.

החלשת שרירי הירכיים – הארבע ראשי – מחלישה את יכולות ההליכה, הריצה, הקפיצה של המתבגרים וחושפת ברכיים לפציעות ופוגעת באסתטיקה של העמידה בהתהוות ברכי X (קריסת ברכיים פנימה) או O (קריסת ברכיים החוצה).

ניוונים בכפות הרגליים – כפות הרגליים בזמן ישיבה זוכות להזנה פגומה של דם ופינוי נוזלים. יחד עם נעילת נעליים מתעוות כף הרגל של המתבגר ויחד עם כל האמור מעלה גורמת לקריסת הקשתות הטבעיות , התהוות פלטפוס ואף הלוקס-וואגוס. יחד עם קיצור וניוון שיריר הרגליים מתפתח הרגל יציבה של מפתח 'רגלי צפרדע' כלומר יציבה בה העקבים קרובים הרבה יותר מכריות כפות הרגליים. העברת הכוחות לעקבים לוחצת על האגן וסוגרת אותו.

לסינדרום המטאבולי יש השפעות נוספות והרסניות גם על הרגלי התזונה, הלימפה, חוסן הגוף, בניית העצם ואיכות הדם ועוד. כהורים, עלינו לשים לב לכך ולפעול לתיקון היציבה.

אז מה עושים?
קודם כל, לשים לב לגופם של ילשנו ולהרגלי היציבה שלהם בעמידה. האם האם נובגים לנעול ברכיים, האם מפתח הברכיים תקין? האם כפות קשתות כפות הרגליים נאות? אם לא, יותרים עימנו קשר ומתקנים יציבה על ידי תרגול יומי של יוגה טיפולית בשיטת גולדמן. לגוף צעיר יכולות שינוי גדולות ושיקום הרבה יותר מאשר מבוגר וניתן להאיץ את השינויים הללו באמצעות תרגול מיוחד שמשפר יכולות, מאזן קבוצות שרירים ובונה גוף.

אל תחכו שיהיה מאוחר מדי. פנו אלינו לאבחון ומתן תרגול מתקן. לייעוץ : 1700-703-731

קידום אתרים

עיצוב ובניית אתרים